blog Recenzencki

Bez książek człowiek byłby bezludny…

Gra Endera, Gavin Hood

7570146.6

Gra Endera (2013)
gatunek: Sci-fi, Akcja
produkcja: USA
ocena: 7/10

„(…) dowódcy mają tyle władzy, ile im jej dasz. Im bardziej jesteś posłuszny, tym bardziej tobą rządzą.” [1]

PLAY

Po burzach, słońcach, tęczach i dolinach Recenzencki w końcu zdecydował, że idzie do kina. Nie zaprzątał sobie głowy tym, że film „Gra Endera” może być od 10 lat.  Bo co to w sumie znaczy? Że nie ma scen erotycznych? W każdym razie skoro ostatnio Recenzencki wygrał audiobook i plecak z napisem „Gra Endera”, to postanowił, że sprawdzi co to takiego.
Jeśli mam być szczera dla mnie ten film jest lepszy niż „Grawitacja”, na której byliśmy ostatnio. Dlaczego? W „Grawitacji” dzieje się kosmos. I nic więcej. Jest kosmos. Naciągany kosmos. I znów kosmos. W „Grze Endera” nie mamy tak wybitnych aktorów jak Sandra Bullock, bo głównymi bohaterami są dzieciaki. Ale… w tym filmie coś się dzieje. Ciągle jest akcja. Ciągle są nowe wydarzenia. A dodam, rzecz również dzieje się w kosmosie.

433498_2.1

Książki nie czytałam, audiobooka nie słuchałam, a film może i nie był jakiś wow… Bo nie uważam, by trzeba było go obejrzeć. Ale z pewnością nie jest to produkcja, która człowieka zanudzi. I oczywiście, moja ocena tego filmu jest wysoka, dlatego że jest to film od 10 lat. I nie mogę producentom powiedzieć, że się nie postarali. Bo jest to tak zrobione, że ten dziesięciolatek będzie zaciekawiony filmem.
Trochę żałuję, że nie był w 3D. Na pewno byłoby to bardziej efektowane. Ale jak na ratowanie Ziemi przed inwazją obcych – film jest porządny. I, wybaczcie, nie porównam go z książką. Zresztą… Uważam, że ekranizacji nie powinno porównywać się do książki. Bo zawsze są mankamenty. Zawsze jest coś inaczej, co czytelnika wkurzy… Bo tego w filmie nie dodali. Ale książka… przecież może się ciągnąć godzinami. Film już, niestety, nie.

433497.1

Wizualnie jest to kino bez zastrzeżeń. Dopracowane. Bez żadnej taniej fuszerki. Fabuła zaciekawia. Jeśli więc nie macie planów na popołudnie, to z pewnością można zabrać męża, brata, młodszą siostrę lub gromadę dzieciaków do kina.  Czy będziecie zadowoleni? Ręki nie dam sobie za to uciąć. Wszystko zależy chyba od tego, czy lubicie  sci-fi.

_______________________
[1] Orson Scott Card z książki „Gra Endera”
_______________________
Katarzyna Sternalska
~ eyesOFsoul ©blogerka

 

4 comments on “Gra Endera, Gavin Hood

  1. maciejwojciechmarkisz
    16 kwietnia 2016

    Jeszcze nie widziałem i jakoś odciągam dziwnie tę przyjemność poznania. :) Znam kawałki filmu, które wizualnie robią wrażenie.

    Książka wywarła na mnie piorunujące wrażenie i połknąłem błyskawicznie z ogromną rozkoszą – częściowo w kuchni… jedząc. ;)

    Obawiam się, że zarzut jaki można uczynić ,,Grze Endera” to spłycenie tego, co daje wyobraźnia. To spłycenie jest oczywiście nieuniknione w przypadku sprzedaniu na ekranie. Nasza fantazja daje większe pole manewru i dobór taki jaki nam pasuje. I ,,zarzut” ten można poczynić większości super-ekranizacji kultowych powieści SF.

    Dlatego ja również jestem zwolennikiem nie porównywania książki i jej ekranizacji – a jeśli już; to oceniania i analizowania oddzielnie, niezależnie od siebie.

    Pozdrawiam. :)

  2. oisaj
    3 stycznia 2014

    Ja czytałem, film w porównaniu z ksiązką wypada niestety bardzo blado :(

    • Recenzencki
      3 stycznia 2014

      Ja dostałam audiobooka. Ale audioteka, z której korzystam coś jest popsuta u mnie i muszę na nowo ją zainstalować, by się dowiedzieć, czy będę mieć co słuchać, czy jednak coś spaprałam.

      Natomiast film… nie znam treści książki, nie wiem na ile odstaje :)

Skomentuj

Information

This entry was posted on 18 listopada 2013 by in Filmy.