blog Recenzencki

Bez książek człowiek byłby bezludny…

Tutaj / Here, Wisława Szymborska

Szymborska_TutajHere_2012_500px

Tutaj / Here (2012, wydanie wznowione)
kategoria: literatura piękna, poezja
liczba stron:  48
cena: 29,90 zł
wydawnictwo: ZNAK
ocena:  6,5/10 

„Tyle niepodobieństwa między nami,
że chyba tylko kości są te same,
sklepienie czaszki, oczodoły […].”
[1]

MÓW DO MNIE KRÓTKIMI ZDANIAMI

Kiedy uczęszczałam do szkoły średniej… poezja była dla mnie czymś niezrozumiałym. Nie mogłam pojąć, dlaczego narzuca mi się interpretację utworu. Czemu muszę rozwiązać myśl autora wedle klucza, a nie wedle swojej wyobraźni. Wtedy też czytałam mnóstwo lektur od deski do deski. Bałam się, że na maturze będę zmuszona wybierać pomiędzy lekturą, której nie czytałam, a wierszem, którego interpretacja wyszła poza klucz.
Dziś sama próbuję pisać poezję. Jest to trochę jak budowanie maszyny, która sprawia wrażenie skomplikowanej… A tak naprawdę składa się z kilku prostych i trafnych myśli. I takie myśli w tomiku „Tutaj / Here” są na porządku dziennym. Wisława Szymborska nigdy nie szła w kierunku niezrozumienia. W dobie Internetu możemy zauważyć różne trendy. Poezja zaczyna mieć wiele wspólnego z prozą. Tworzy się w niej zdania wielokrotnie złożone, które zaprowadzają nas w kozi róg. Poeci próbują nadawać słowom inne znaczenie. Konstruują różne neologizmy, których nie potrafimy jednoznacznie rozszyfrować… Proza zaczyna nabrzmiewać poetyckością. Ostatnio zetknęłam się z taką próbą w książce Katarzyny Droga: „Pokolenia. Wiek deszczu, wiek słońca”, a także w debiutanckiej książce Patrycji Pustowiak „Nocne zwierzęta”. Obie autorki próbują przemycić lekkość pióra, pomiędzy zdania, które zapędzają nas w kozi róg. Tak naprawdę to, co sobie wyobrazimy… będzie miało znaczny wpływ na ocenę sytuacji, w której znajdą się bohaterowie.
Wisława Szymborska nigdy nie była moją ulubioną poetką. Ale ten tomik, który trzymam dzisiaj w dłoni jest przepełniony cieniami. Autorka próbuje pokazać nam życie od tej ciemniejszej strony, rzucając na nią swoje światło. Swoje słowa… Święty Paweł napisał niegdyś, że poezja to „język aniołów”. I z pewnością mimo prawd, które Wisława Szymborska przemyca między wersami, jest w tej poezji coś anielskiego, co wzrusza, zatrzymuje, wywołuje  emocje. Ma prawo nie być kochana, bo jej rolą nie jest w tym momencie zbieranie oklasków… A cisza, w której wszystkie oczy patrzą w jeden punkt.
Poeta we współczesnym świecie ma trudne zadanie. Próbuje nazwać to, co oczy widzą… ale nie potrafią zrozumieć. Próbuje nieść prawdę, mimo iż ta jest jedną z cięższych brzemień, które przychodzi nosić. Ten tomik nie jest odkryciem roku. Nie sprawi, że będziemy widzieć więcej i lepiej. Nie sprawi też, że pokochamy poezję, bo nie takie zadanie przyszło nieść autorce. Ale ten tomik jest ucztą dla koneserów muzyki i poezji. Dzięki oprawie muzycznej, którą tworzył Tomasz Stańko, mamy do czynienia z zetknięciem się kilku światów. To trochę jest jak rzucenie innego spojrzenia na niezrozumiały świat poezji. Ta poezja, ten tomik, te wszystkie utwory… pięknie wkomponowały się w jazzowy klimat. A może było odwrotnie?
W każdym razie moim celem nie jest namówienie Was na zakup tego tomiku. Wiem, że poezja to dziedzina, którą nie wszyscy cenią. Ale i nie wszyscy muszą czytać poezję, tak jak nie wszyscy muszą kupować Kindla, by przerzucić się na e-booki. Sama uważam, że Wisława Szymborska w swoim dorobku ma wiersze lepsze i gorsze. A to zestawienie jest trochę wyśrodkowane. Sam tomik sprawia wrażenie niedecydowania. Jakby wybór poszczególnych wierszy do tego zbioru trafił tylko przez wzgląd na oprawę muzyczną. Chociaż… to tylko moja subiektywna ocena. Przecież w tej kwestii, jaką jest poezja, wolno mi się pomylić. W końcu mogłam odnaleźć klucz, który nie pasował do żadnego z tych wierszy.

_______________________

[1] Wisława Szymborska, „Tutaj / Here”, wiersz: „Kilkunastoletnia”, Wydawnictwo ZNAK, Kraków 2012, s.18
_______________________

blogerkaKatarzyna Sternalska
~ eyesOFsoul ©

6 comments on “Tutaj / Here, Wisława Szymborska

  1. 5000lib
    11 września 2015

    Jestem zdania, że poezje da się zrecenzować, ale nie ocenić, to tak jak różnica między oceną, a informacją zwrotną. Są przecież studia i analizy i doktoraty na ten temat, więc można. Proszę nie nie podnosić argumentu szkolnej analizy, albo analizą w szkole, bo to nie rzadko (choć nie zawsze) dwie różne kwestie. O Szymborskiej pisałam tu, http://wp.me/p59KuC-uC linkujję, by się nie powtarzać. Oczywiście, każda osoba ma prawo do własnych odczuć.

    • Recenzencki
      17 września 2015

      Jestem zdania, że każdy ma prawo do swojego zdania :) dzięki za komentarz.

  2. Tigerlily
    8 stycznia 2014

    Ładnie napisane, choć nie jestem pewna, czy poezję w ogóle da się ocenić. Dla mnie jest to rodzaj języka, który do człowieka przemawia albo nie. Nie powinno się też podchodzić do niej jak w szkole – co autor miał na myśli, bo gdy trafia do rąk czytelnika, to jej celem jest szukanie dróg do jego wnętrza. Tak ja to widzę. Kliknęłabym „lubię”, ale wordpressowego nie widzę :)

    • Recenzencki
      8 stycznia 2014

      Zawsze zapominam zaznaczyć ptaszka ;)

      Zgodzę się z Tobą w stu procentach. Tomików nie da się ocenić. Albo są dobre, albo nie są. Jako ktoś, kto ma trochę więcej poezji za uszami, chciałam coś o tym właśnie tomiku napisać… Acz nie wyszło mi to tak jak sobie wyobrażałam. O książkach pisze się łatwiej. :)

      • Tigerlily
        8 stycznia 2014

        Nie bądź taka skromna, praktyka czyni mistrza. Faktycznie ciężko jest pisać o poezji, ale jeśli się zdecydujesz na więcej takich wpisów, to we mnie stałego czytelnika już masz :)

      • Recenzencki
        8 stycznia 2014

        Mam jeszcze parę tomików, które kiedyś studiowałam… jak mi coś przyjdzie do głowy, to pewnie jeszcze coś skrobnę. :))))

Skomentuj

Information

This entry was posted on 8 stycznia 2014 by in Książki and tagged , , , , , , , , , .
