blog Recenzencki

Bez książek człowiek byłby bezludny…

Zwycięskie interpretacje okładki

opowiesci

W konkursach, w których trzeba wybrać zwycięzcę czuję się czasem jak Kat. Najchętniej nagrodziłabym Was wszystkich za samą chęć zmierzenia się z okładką. Bo przyznaję, że ten konkurs nie należał do najłatwiejszych. Ale cieszę się, że spróbowaliście.
Tak jak było mówione w regulaminie – zwycięzców jest trzech.

Pierwszym zwycięzcą wybranym przez samego autora książki jest:

Domisia

A oto jej wypowiedź:

Ta okładka kojarzy mi się z tym oto zdaniem:
“Bądź jak ptak, który,gdy siada na gałęzi zbyt kruchej, czuje jak spada, lecz śpiewa dalej bo wie, że ma skrzydła.” Victor Hugo.

Drugiego zwycięzcę musiałam wybrać sama. Długo zastanawiałam się, jaką wypowiedź wybrać. Niektóre z Waszych odpowiedzi mnie zaskoczyły… Nad niektórymi długo rozmyślałam. Niektóre, wybaczcie, ale minęłam w milczeniu. Aż w końcu trafiłam na rozprawkę, w której autorka nie ograniczyła się do spojrzenia tylko na okładkę, ale chciała też spojrzeć głębiej. Ostatnie książki, które przychodzi mi czytać wciąż zawierają w sobie mnóstwo alegorii. Uznałam to za znak i dlatego kolejnym zwycięzcą jest:

Katarzyna Jasiulek

A oto jej wypowiedź:

“Wszyscy jesteśmy więźniami, ale jedni siedzą w celach z oknami, inni w celach bez okien.”
-Khail Gibran

Dla mnie ta okładka traktuje o pojęciu wolności, nasuwa mi się pytanie: czy można w przypadku człowieka mówić o jakiejkolwiek? Moja własna wolność, to dla mnie spory paradoks. Czuję się zewsząd ograniczona, “zamknięta w celi bez okien”. Egzystencjalne pytania pozostające bez odpowiedzi, zamknięte drogi i konieczności przytłaczają jak prasa. Z drugiej jednak strony bywają momenty kiedy oddycham pełną piersią a świat wydaje się klęczeć u mych stóp. Takie poczucie wzbudza we mnie przestrzeń. Nie pamiętam w życiu milszych momentów nad te, kiedy siedząc na skraju skały, miękkim dywanie łąki albo chłodnym piasku wieczornego morza, mogłam zapaść się w ciszy w stan trwania,nieograniczonego chłonięcia. Jeśli więc mogę mówić o jakimkolwiek poczuciu wolności, wyzwala się ono właśnie wtedy. Umysł nie ma mocy przedrzeć się przez zachłyśnięte wrażeniami zmysły, nie mówi : “co z tego? I tak nie znaczysz tu nic”. Wtedy jestem. Nie ma znaczenia kim ani czy mam na to wpływ. Wystarczy mi poddać się smagającemu wiatrowi, otworzyć szeroko oczy i zachwycić się. (Niech to brzmi naiwnie, nie dbam o wiarygodność.) Stąd wysuwam wniosek, że wolność to nie prawo, jakie można nadać, to nie nieograniczenie ani nawet swobodny wybór. Nie jesteśmy wolni w swoich wyborach, choćby najbardziej błahych. Jesteśmy więźniami swoich cech, cudzych oczekiwań, norm… ale przecież strach pomyśleć, co byłoby gdyby tego zabrakło. Śmiem twierdzić, że poza tym, co nas ogranicza, nie ma nic. Oczywiście ograniczenia są w różnym stopniu “znośne”. Przyjemniej jest być ograniczonym przez nadtroskliwą matkę niż ojca brutalnego tyrana. Dla mnie walka o “wolność” znaczy tyle, co walka o lżejszy krzyż, ale na pewno nie o jego brak. Reasumując: moja wolność to chwilowy stan, pogodzenie się z rzeczywistością i spijanie jej zalet. Westchnienie nad sensem bez przystani dryfującym w eterze. Spokój ducha i rozkosz trwania.

Trzeci zwycięzca został wyłoniony dzięki magicznej i niepowtarzalnej Maszynie zbudowanej przez eŁ. (oczywiście, oczywiście, należą się brawa), a jest nim:

konkurs_wyniki_medium

Tych, którym dzisiaj się nie poszczęściło zapraszam na konkurs z „Szczególną 13”! Mam nadzieję, że każdy znajdzie sobie w puli coś dla siebie. Tymczasem życzę Wam miłego weekendu, a ja idę dalej świętować „pierścionkowe” Walentynki!

Jeszcze raz SERDECZNE GRATULACJĘ!

blogerka

3 comments on “Zwycięskie interpretacje okładki

  1. monweg
    15 lutego 2014

    Gratuluję trójce szczęśliwców :)

  2. Blanca
    15 lutego 2014

    Gratuluję! Ciekawe wybory :)

  3. Ola C.
    15 lutego 2014

    Gratulacje !

Skomentuj

Information

This entry was posted on 15 lutego 2014 by in Wyniki konkursów and tagged , , , .
