blog Recenzencki

Bez książek człowiek byłby bezludny…

Rzeź, Roman Polański i Yasmina Reza

7422452.3

Rzeź (2011)
Oryginalny tytuł: Carnage
gatunek: Dramat, Komedia
produkcja: Francja, Hiszpania, Niemcy, Polska
ocena: 7,5/10

„To nie Polański, autor filmu „Rzeź” jako pierwszy zainteresował się sztuką „Bóg mordu” Yasminy Rezy. Od ponad trzech lat Krzysztof Tyniec i Artur Barciś grają w tej sztuce w Teatrze Ateneum w Warszawie. [1]”

 AMBITNE KINO DLA KONESERA

Na film Romana Polańskiego trafiłam przypadkiem. W dużej mierze zaskoczyła mnie obsada filmu, w której grają takie sławy jak: Jodie Foster, John C. Reilly, Kate Winslet i Christoph Waltz. Zdecydowanie musiałam film obejrzeć. I muszę powiedzieć, że bardzo zaskoczyła mnie ta produkcja.

262181_1.1

„Rzeź” – to tytuł dość mocny i przerażający. Niejeden z Was pewnie pomyśli, że za tym kolorowym plakatem, kryją się makabryczne sceny z nożownikiem w tle. Nic bardziej mylnego. Jednym aktem brutalności było roztrzaskanie o stolik bukietu tulipanów i wrzucenie nieustająco dzwoniącej komórki do wody.

tul

Film zaczyna się od cywilizowanej, rozsądnej rozmowy dwóch par małżeńskich, które po bójce swoich dzieci w parku, postanowiły się spotkać i spisać oświadczenie. Sama oglądając tę pierwszą scenę zastanawiałam się, czy ktokolwiek jeszcze tak robi… Czy przypadkiem nie jest tak, że rodzice murem stoją za swoimi dziećmi i nie potrafią przyznać, że ich pociechy zawiniły.
„Rzeź” to film, który ma specyficzny wyraz humoru. W dużej mierze, to jak go odbierzemy zależy od tego, na jakim etapie życia jesteśmy. Wydaje mi się, że to nie jest film dla wszystkich. Przez niektórych może być omijany szerokim łukiem… Tylko ze względu na to, że ekranizacja stanowi istne studium charakterów. Każdy z bohaterów w czasie tego niepozornego spotkania odkrywa swoją prawdziwą twarz.
Na temat scenariusza nie będę się wypowiadać, bo jest ona napisany na podstawie sztuki „Bóg mordu”, której nie widziałam. Nie wiem w ilu stopniach film różni się od sztuki… Ale mnie sam film nie przekonał. „Rzeź” to przede wszystkim adaptacja sztuki, która jest oparta na dialogach. W teatrze zdecydowanie inaczej odczuwa się emocje, które Polański chciał uchwycić na dużym ekranie. Czy mu to wyszło?

262185.1

Myślę, że film zyskał swoją drugą młodość na ekranie właśnie dzięki aktorom. To w jaki sposób zagrali swoich bohaterów, sprawiło… że te sceny żyły. Nie były sztuczne. Chciało się je oglądać do końca. Film polecam każdemu, kto lubi dramaty. Kto zwraca uwagę na dialogi. Kto chciałby przejść przez to istne studium emocji, jakie serwuje nam Polański.

_______________________
[1] źródło cytatu: http://life.forbes.pl/styl-zycia/artykul/Styl/-rzez–w-warszawie–czyli–bog-mordu–w-ateneum,23371,1, 2014.02.26, 19:00
_______________________
Katarzyna Sternalska
~ eyesOFsoul ©

blogerka

7 comments on “Rzeź, Roman Polański i Yasmina Reza

  1. Monika
    9 marca 2014

    Mnie też się film podobał.

  2. monweg
    6 marca 2014

    Uważam, że to świetny film. Cudowna gra aktorska.

  3. Marta Augustynowicz
    5 marca 2014

    Oj, jak dla mnie film świetny! Gra aktorów – znakomita!!!
    Wyśmienicie ukazana gra pozorów, którą na co dzień toczy naprawdę wielu… ;)
    Polecam! :)

  4. takitutaki
    5 marca 2014

    widziałem jakiś czas temu.. aczkolwiek nawet nie wiedziałem, że to według jakiejś sztuki… ogólnie film całkiem dobry, choć rzeczywiście oparty w dużej mierze na dialogach i różnych dyskusjach..

    • Recenzencki
      5 marca 2014

      O dziwo sztuka jest jeszcze „grana” w teatrze… więc myślę, ze kiedyś uda mi się skonfrontować świat filmowy z tym na scenie. :)

  5. Magnolia044
    5 marca 2014

    Ciekawie napisałaś, ale raczej nie obejrzę. Jednak należę do tej grupy, która woli książki od filmów :)

Skomentuj

Information

This entry was posted on 5 marca 2014 by in Filmy and tagged , , , , , .
