blog Recenzencki

Bez książek człowiek byłby bezludny…

Zagubione niebo, Katarzyna Grochola

kgZagubione niebo
kategoria: literatura piękna
liczba stron: 308
cena: 36,90 zł
wydawnictwo: Wydawnictwo Literackie
ocena: 8/10

„Jakby było możliwe uwolnienie się od prawdziwej miłości…Z awsze się ją zabiera ze sobą… Zawsze… Dokądkolwiek się udajesz, zawsze swoją miłość trzymasz przy sobie.”

~ Katarzyna Grochola

GROCHOLA W NATARCIU

Nie znam osoby, przynajmniej z mojego otoczenia, która nie znałaby nazwiska Grochola. „Zagubione niebo” to kolejna książka jednej z najpopularniejszych w Polsce pisarek. Przyznam szczerze, że moją imienniczkę czytałam już za czasów technikum. Już wtedy była dla mnie ikoną wśród współczesnych pisarzy. Dzisiaj do jej literatury podchodzę z dozą sceptycyzmu. Przestałam być małą księżniczką, która czeka na księcia na białym koniu, nawet jeśli tym koniem miałby być biały cadillac.
Z czym Wam się kojarzy „Zagubione niebo”? Dla mnie to droga, którą ominęłam, próbując przeżyć swoje życie na skróty. To marzenie, które śni się w każdą noc i jest tak dalekie, i nieosiągalne jak gwiazdy na niebie. To miłość, którą zbyt szybo odtrąciliśmy. To kobieta pełna barw, z którą warto wstawać o szóstej rano, by wspólnie napić się kawy. To drobiazgi… Słońce, podmuch wiatru, a nawet deszcz wystukujący swoją melodię o parapet.
Katarzyna Grochola zaserwowała nam trochę takie odgrzewane kotlety. Z jednej strony, gdy jest się głodnym wszystko nam jedno. Z drugiej… Chyba po takiej pisarce powinniśmy się spodziewać czegoś lepszego. Nie mogę jednak wrzucić wszystkich piętnastu opowiadań do jednego wora. Bo są w zbiorze i takie, które złapały mnie za serce. A są też i takie, do których więcej nie powrócę. W czym więc tkwi fenomen „czterech milionów sprzedanych książek”?
W historii… Niezależnie od tego, jaka by ta historia nie była, Katarzyna Grochola potrafi ją pięknie opowiedzieć. Są książki, które się czyta dla emocji. A to jest mi, jako czytelnikowi, najbliższe. Na świecie jest wiele typów literatury. Jednak ten, w którym grę wchodzą uczucia… Człowiek, dodajmy kobieta, najszybciej się zatraca.
„Zagubione niebo” ma jeden wspólny mianownik, a jest nim po prostu „życie”. Ani się obejrzymy, a już jesteśmy świadkami przedziwnego rozwodu Magdy i Janka, którzy – notabene- wciąż lgną do siebie jak rzep do psiego ogona. Jest też i Agata, której marzeniem jest, by nic nie robić. W sumie to jej się nie dziwię, bo i mnie się czasem marzy leżeć dupą do góry i zażywać słońca, a nie łazić po górach… i to jeszcze w sierpniu, kiedy w Zakopanym szpilki nie da się na szlaku włożyć. Natomiast  jasnowłosa „Scarlett” z Pilawki Górnej jest bajkowym Kopciuszkiem, który zgubił gdzieś swojego księcia.
Zbiór opowiadań Katarzyny Grocholi to wielobarwne historie, które mogły przytrafić się każdemu z nas. I może dlatego chętnie sięgamy po takie właśnie książki. Jonathan Carroll napisał kiedyś: „Życie z drugim człowiekiem polega na tym, że zaczyna się lubić jego dziwactwa.” I może warto wziąć obie te słowa do serca. Bo po latach może się okazać, że nasze zagubione niebo… od zawsze wisiało nam nad głowami, a my, ślepi, po prostu w porę tego nie zauważyliśmy.

Książka została przekazana przez serwis interia360.pl
interia360

_______________________

Katarzyna Sternalska blogerka
~ eyesOFsoul ©

Korekta: Aleksandra Guzik

7 comments on “Zagubione niebo, Katarzyna Grochola

  1. Mirella
    9 stycznia 2015

    Bardzo lubię Grocholę ;) Chyba jak wiele czytelniczek zaczynałam od filmowych adaptacji jej książek – „Ja Wam pokażę” i „Nigdy w życiu”, a potem z ogromną przyjemnością sięgnęłam po pierwszą, trzecią i piątą książkę. „Zagubionego nieba” jeszcze w rękach nie miałam bo zaczytałam się w Brownie, ale teraz czas na coś lżejszego :)

  2. Radosław
    19 listopada 2014

    Zawsze wydawało mi się, ze Grochola to książki tylko i wyłącznie dla kobiet. jednak po przeczytaniu wlaśniej tej uznałem, że jej powieści i twórczość potrafią zaciekawić nie jednego faceta

  3. miqaisonfire
    20 lipca 2014

    Mam dużo zaległości jeśli chodzi o Grocholę… w sumie to bardzo dużo, bo nie czytałam jeszcze żadnej jej książki.

  4. Ania
    10 lipca 2014

    Mnie Grochola nie przekonuje…

Skomentuj

Information

This entry was posted on 30 czerwca 2014 by in Książki.