blog Recenzencki

Bez książek człowiek byłby bezludny…

Polak potrafi, Polka też, Jan i Ewa Wróbel

Wróbel Polak potrafi okładka

Polak potrafi, Polka też
kategoria: zabawnie historyczna
liczba stron:  234
cena: 29,90
wydawnictwo: Wydawnictwo Znak Horyzont
ocena: 9/10

„Będziesz płakać ze śmiechu. Będziesz pękać z dumy. Bo świat jest MADE IN POLAND!”

~ Wydawnictwo Znak Horyznot

W szkole nie lubiłam historii. Przede wszystkim dlatego, że nauczyciele nie potrafili zaciekawić mnie tym przedmiotem. Naprawdę ciężko jest uczyć się czegoś, co nas nie zainteresuje. Książka „Polak potrafi, Polka też” jest dla mnie przykładem na to, że historia (czytaj: nieciekawe podręczniki) nie musi być nudna.  W sposób lekki i zabawny możemy dowiedzieć się o ludziach, o których warto wiedzieć więcej. Choćby dla samej samoświadomości, że nasza wiedza nie ogranicza się do serialu „M jak miłość” co poniedziałek i wtorek. (Chyba się właśnie przyznałam, że też to oglądam…)
Jakiś czas temu miałam okazję grać w grę „Kocham Cię Polsko”. Gra polega mniej więcej na tym, że trafiając na dane pole, trzeba odpowiedzieć na zadane pytanie, by otrzymać punkty. (Strasznie to uprościłam, ale  w tym momencie nie chodzi o grę, a o cel. Wybaczcie.) Zakres pytań jest różny: od banalnych pytań na temat owoców i warzyw, bo nazwiska osób, które powinniśmy znać. Celowo używam dziś słowa „powinniśmy”, bo jak się okazuje większość 25-latków z tymi nazwiskami miała problem. I chylę głowę w pokorze, bo i ja w pewnym momencie zaczęłam uważać siebie za głupią blondynkę. (A wiecie co jest najgorsze? Naprawdę jestem blondynką. W dodatku ciemną!)
Książka Jana i Ewy Wróbel operuje nazwiskami, które grzechem jest nie znać. Obok Kopernika, Skłodowskiej-Curie , Owsiaka czy też Dymnej, znalazły się takie nazwiska jak:
– Karpiński (Wiecie, że to on pierwszy wymyślił komputer analogowy? Ale oczywiście Polska w tamtych czasach była ciemna i głupia. My nie mogliśmy mieć swojego Billa Gatesa. Uważano bowiem, że skoro Amerykanie nie odkryli jeszcze komputera wielkości walizki, to wynalazek Karpińskiego jest niedorzeczny!)
– Faktorowicz (Pięknie autorzy go określili: „człowiek z tuszu”. Max Factor. Make-up. Kobietom chyba więcej nie muszę pisać. )
– Stefczyk (Tak, tak, tak. Dobrze myślicie! To ten od SKOKów. )
– Bagiński (Ten zaś trzy lata robił film, który trwa, notabene, siedem minut. „Nie chciałem, by powstał film, który zobaczy pięć osób w studenckim klubie dyskusyjnym. Chciałem stworzyć coś, co dotrze do wielu ludzi, wielu ludzi zaciekawi.”)
Oczywiście to tylko ułamek sławnych rodaków, których autorzy zechcieli nam przybliżyć. Najbardziej jednak zaskoczyła mnie forma. Nie sądziłam, że ta książka tak mnie wciągnie. Naprawdę nie lubię historii. I byłam bardzo niepocieszona, że Wydawnictwo ZNAK uraczyło mnie tą pozycją. Ale dziś jestem bardzo wdzięczna, że Wydawnictwo pomyślało o mnie. Przysiadłam do tej książki z recenzenckiego przymusu. (To już na początku było skazane na klęskę!) A dziś jestem wdzięczna, że miałam okazję dowiedzieć się czegoś nowego.
Książka „Polak potrafi, Polka też” to niebywały wachlarz nazwisk: od ludzi nauki i kultury, po sportowców i przedsiębiorców. Krótkie, zabawne, ale i rzeczowe CV osób, których większość pewnie nie zna, a powinna się w końcu o nich dowiedzieć. Przyznam szczerze, że pierwszy raz się spotykam w książce z ilustracjami z dyskusji w sieci. Miałam wrażenie, że nagle zalogowałam się na jakimś forum, i gdzieś w tle pomiędzy historią, toczą się dysputy o tym, kto ma lepszy tusz do rzęs. Miłe zaskoczenie. Książkę łyka się dosłownie w parę godzin. I myślę, że warto po nią sięgnąć. (Choćby po tym, jak już obejrzy się kolejny odcinek „M jak miłość”.)

Książka została przekazana przez Wydawnictwo Horyzont, za co jeszcze raz dziękuję.
logo_znak_horyzont08_2_

_______________________blogerka

Katarzyna Starostka
~ eyesOFsoul ©

One comment on “Polak potrafi, Polka też, Jan i Ewa Wróbel

  1. Marta Murzyn
    17 września 2015

    Witaj z powrotem! :) Miło jest znowu poczytać coś od Ciebie :)
    A książka wydaje się być ciekawa. Z chęcią kiedyś zajrzę.
    Pozdrawiam,
    Marta :)

Skomentuj

Information

This entry was posted on 17 września 2015 by in Książki.